واردکنندگان از رسوب کالا در گمرک سودی نمی‌برند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، دکتر علیرضا مناقبی، عضو هیئت رئیسه مجمع عالی واردات در برنامه «گفتگوی اقتصادی» درباره ترخیص کالا اظهارکرد: ما برخلاف سایر کشورهای دنیا برای واردات کالا به مجوز نیاز داریم.

وی درباره فعالیت تجاری واردکنندگان شناسنامه دار و قانونی گفت: کدام عقل سلیمی می‌پذیرد که کالا را وارد گمرک کند و در گمرک بگذارد درحالیکه نمی‌داند فردا این کالا گران می‌شود یا خیر. مردم فکر می‌کنند که واردکنندگان کالاهایشان را مدتی در گمرک می‌گذارند تا گرانتر بفروشند درصورتیکه اینطور نیست.

مناقبی درباره صادرات قاچاق در کشور گفت: ما بارها گفتیم که ارز 4200 تومانی نه تنها سفره مردم را بازتر و گسترده تر نکرد بلکه به مراتب کوچک تر هم کرده و متأسفانه همان کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد کشورمان شدند به نحوی از کشور خارج می‌شوند.

به عنوان مثال بخش زیادی از داروها با ارز 4200 تومانی وارد کشور شدند اما آنطور که باید در اختیار مردم قرار داده نشدند.

عضو هیئت رئیسه مجمع عالی واردات گفت: گمرک امروز مظلوم واقع شده و در این حوزه بی تقصیر است و این مجلس است که باید درست قانون گذاری کند.

مناقبی در پاسخ به این سوال که منشأ اختلاف وزارت صمت و بانک مرکزی برای تأمین ارز در چیست گفت: وزارت صمت و بانک مرکزی با هم تلاقی و اختلافی ندارند و بلکه کنار هم هستند اما مشکل اصلی تأمین ارز است.

در ادامه، کاظم موسوی عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارکرد: ما طی دو هفته اخیر طرح‌هایی به ویژه درمورد نهاده‌های دامی داشتیم و دولت و گمرکات را مکلف کردیم که اقلام در گمرک را سریعاً به دست واردکنندگان برسانند.

وی افزود: دولت نباید در این شرایط خودش را کنار بکشد، چراکه ورود به این قضایا بر عهده دولت است و خراب شدن و رسوب کالاها در کمرگ ارتباطی با حیطه کاری مجلس پیدا نمی‌کند.

این نماینده مجلس گفت: ما در قانون نگفتیم که کالاها در گمرک رسوب و خراب شوند و اتفاقاً سوال ما هم این است که چرا ثبت سفارش‌ها به این شکل است و اگر کالاها در گمرکات تخلیه شده پس چرا ترخیص نمی‌شوند بنابراین این مشکلات به دولت برمی گردد نه مجلس.

موسوی با اشاره به اینکه فاصله بین تخلیه کالاها در گمرکات و رسیدن به دست مردم خیلی زیاد است گفت: این فاصله باید کوتاه شود تا شاهد نارضایتی مردم از کمبود کالاها و اقلام اساسی در بازار نباشیم.

فایل صوتی گفتگوی حضوری جناب مناقبی در رادیو گفتگو

http://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=29&e=147774780

ممکن است شما دوست داشته باشید