تحرک تولید پس از ورود سرمایه‌های خرد با تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم

رئیس انجمن واردات کشور گفت: جذب سرمایه‌های خرد مردمی به نفع تولید و اقتصاد است که با تکیه بر اصلاحات مالیاتی در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با کاهش مالیات عملکرد تولید و اعطای مشوق‌های جدید نظیر معافیت مادام العمر شرکت‌های صادرات محور در مناطق آزاد که رشد فروش سالانه بالاتر از ۳ درصد دارند؛ زمینه برای تحقق رشد اقتصادی با مشارکت مردم فراهم خواهد شد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم عنوان لایحه‌ای بسیار مهم و حیاتی است که دولت با هدف حمایت از تولید و از رونق انداختن سوداگری در کشور به مجلس فرستاده است. این لایحه به منظور حمایت از بخش تولید و افزایش مشارکت عمومی در اقتصاد باید سریعا به تصویب مجلس برسد. شرط بهره مندی از مزیت‌های این لایحه، تصویب آن در مجلس و اجرای دقیقش است.

در این لایحه کاهش مالیات عملکرد تولید به میزان ۴۰ درصد، حمایت از صادرات و شرکت‌های صادرات محور، معافیت مالیاتی مناطق آزاد، مشوق‌های مالیاتی برای سرمایه گذاری‌های خرد مردمی و موارد دیگر مطرح شده است.

ارائه مشوق‌های مالیاتی جدید به بخش تولید که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده است، نظیر اعطای معافیت ۱۰۰ درصدی سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار یا اعطای مشوق‌های هدفمند در جهت جلوگیری از خام‌فروشی صنایع و توسعه زنجیره ارزش، جذابیت و رقابت پذیری صنعت و تولید کشور را برای سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی داخلی و همچنین بازارسازی در بازار جهانی افزایش می‌دهد.

با همسویی سیاست‌های مالیاتی با اهداف تقویت تولید و رشد اقتصادی، دولت می‌تواند سرمایه‌های داخلی و خارجی را در صنایع کلیدی و راهبردی کشور جذب کند، پیشرفت‌های فناوری را پیش ببرد.

علیرضا مناقبی رئیس انجمن واردات کشور در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره پیشنهاد دولت در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر دریافت درآمد از سود و درآمد افراد اظهار داشت: هر سودی که افراد در کشور به دست می‌آورند، باید مشمول مالیات شود. وقتی معامله‌ای صورت می‌گیرد، باید مالیاتش پرداخت شود.

وی ادامه داد: به ویژه دولت باید تمرکز خود را بر از بین بردن معافیت‌های مالیاتی بیشتر کند. هر فرد، سازمان یا نهادی که فعالیت اقتصادی در کشور انجام می‌دهد، باید مشمول مالیات شود.

رئیس مجمع عالی واردات کشور خاطرنشان کرد: کاهش مالیات عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده است، می‌تواند کمک کننده باشد. این اقدام در جهت حمایت از تولید است و بر جذابیت این بخش می‌افزاید.

وی ادامه داد: در اجرای طرح کاهش مالیات بخش تولید باید دقت لازم را به عمل بیاوریم که این کاهش مالیات در نهایت به نفع مردم تمام شود و به صورت کاهش هزینه‌های بخش تولید و در نتیجه کاهش قیمت‌ها خودش را نشان دهد.

مناقبی گفت: پیشنهاد مطرح شده در لایحه مبنی بر در نظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی برای سرمایه‌های خرد مردمی می‌تواند به جذب سرمایه‌ها منجر شود. اگر این بند را به خوبی اجرا کنیم و از حد شعار خارج شود، می‌تواند بسترساز حضور مردم در اقتصاد کشور باشد.

وی ادامه داد: جذب سرمایه‌های سرگردان کشور اهمیت بالایی دارد. به طور مثال، فعال کردن بورس می‌تواند کمک کننده باشد. اما متاسفانه بر اثر برخی سیاست‌های اشتباه، مردم اعتماد خود را به این حوزه‌ها از دست داده اند.

رئیس انجمن واردات کشور خاطرنشان کرد: حمایت از واحد‌های تولیدی واقعی و غیررانتی تنها راه دستیابی به رشد اقتصادی بهتر و بهبود وضعیت اقتصادی کشور است. در غیر این صورت، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. قطعاً جذب سرمایه‌های خرد مردمی به نفع تولید و اقتصاد است که با تکیه بر اصلاحات مالیاتی در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با کاهش مالیات عملکرد تولید و اعطای مشوق‌های جدید نظیر معافیت مادام العمر شرکت‌های صادرات محور در مناطق آزاد که رشد فروش سالانه بالاتر از ۳ درصد دارند؛ زمینه برای تحقق رشد اقتصادی با مشارکت مردم فراهم خواهد شد.

مناقبی در پایان تأکید کرد: این موضوع مهم است که مجلس در اسرع وقت به بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بپردازد. تصویب این لایحه و اجرای درست آن می‌تواند بسترساز اتفاقات خوبی در کشور باشد.

 

جهت شنیدن این گفتگو کلیک کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید