تدوین سند جامع توسعه دریایی ضروری است

صالحی در مصاحبه با رادیو گفت و گو تأکید کرد: ما به یک سند جامع توسعه دریایی نیاز داریم که تدوین شود و در مجلس شورای اسلامی به عنوان سند بالادستی شامل بخش آبزیان و خدمات دریایی و کشتیرانی و انرژی به تصویب برسد.

حمیدرضا صالحی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس فدارسیون صادرات انرژی در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو پیرامون جهش تولید با توسعه اقتصاد دریامحور اظهار کرد: بسیاری از مدیران حوزه دریایی، متأسفانه رویکرد توسعه‌ای ندارند.

وی افزود: در حال حاضر کشور چین برای سرمایه گذاری در منطقه یک رنکینگی دارد و پاکستان و عربستان از نظر چین برای امنیت اقتصاد سرمایه گذاری رتبه بهتری دارند تا ایران و این واقعیتی است که نمی‌توان انکار کرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: راه آهن خرمشهر- بصره ۳۰ کیلومتر است و ما هنوز این ۳۰ کیلومتر راه آهن را درست نکردیم درصورتیکه مسافت زیادی نیست و با سرمایه گذاری روی آن می‌توان درآمد میلیاردی کسب کرد.

صالحی با بیان اینکه بانک مرکزی و نظام سیاست گذاری هر روز صبح تا شب اقتصاد را نابود می‌کند اظهار کرد: با وجود ارز چند نرخی در این مملکت، تولید دیگر معنا ندارد و دولت هم به آن مشروعیت می‌دهد.

رئیس فدارسیون صادرات انرژی در مصاحبه با رادیو گفت وگو تأکید کرد: مسئولان باید پیچ رانت را ببندند و جلوی عرضه ارز و بنزین چند نرخی را بگیرند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: ما به یک سند جامع توسعه دریایی نیاز داریم که تدوین شود و در مجلس شورای اسلامی به عنوان سند بالادستی شامل بخش آبزیان و خدمات دریایی و کشتیرانی و انرژی به تصویب برسد.

در ادامه برنامه گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو علیرضا مناقبی رئیس مجمع عالی واردات ایران و کارشناس اقتصادی، بحث تضاد منافع را اصلی ترین مانع در این حوزه دانست و گفت: متأسفانه رساله نویسی در کشور ما زیاد شده و همه ما سخنرانان خوبی هستیم و ایده‌های خوبی داریم اما وقتی پای عمل می‌رسد به شدت ضعف داریم.

وی افزود: ما در سطح اقتصاد کلان کشور مدیری نداریم که بتواند درباره اقتصاد کلان محاسبه کند چون اولین گام، ثبات اقتصادی است و وقتی ثبات اقتصادی و تعاملی هم با کشورهای دنیا نداریم حرفی برای گفتن نمی‌ماند و در نهایت، یک عده خواص برای همه امور کشور تصمیم می‌گیرند.

رئیس مجمع عالی واردات ایران از ارز به عنوان نیروی محرکه صادرات و واردات و تولید نام برد و گفت: ما در حال حاضر ۷ نرخ ارز داریم که هیچ کدام هم واقعی نیست. ما امروز تولیدکننده واقعی نداریم که بر اساس سرمایه گذاری و تخصص و میزان کارایی خودش سودآور باشد و همه واحدهای تولیدی زیان ده هستند و فقط رانت ارزی است که آنها را سرپا نگه داشته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید