نظارت بر بازار، یعنی چه؟

علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات از الزامات و مشخصات نظارت بر بازار می گوید

علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات از الزامات و مشخصات نظارت بر بازار می گوید :

نظارت بر بازار یک اصل اولیه در حکمرانی است که دولت ها در شرایطی که در حال گذار از یک سیاست به سیاست دیگری هستند، اتخاذ می کنند ولی نکته اساسی در این میان آن است که این نظارت باید زمینه ساز افزایش رقابت و بهبود بهره وری شود، نه اینکه به سرکوب بازار و فعالان اقتصادی منجر شود.

 

توسعه و رفاه، جز در سایت رقابت پذیری بازار محقق نمی شود و دولت هایی که در ایجاد شرایط و مشخصات آن موفق تر عمل کرده باشند، می توانند روز به روز شاهد افزایش رشد اقتصادی کشور باشند. اما متاسفانه به نظر می رسد برخی سیاست های دولت فعلی، از این مسیر دور است.

 

کسی منکر ضرورت نظارت بر بازار نیست ولی باید مراقب باشیم که این نظارت بر بازار، به ارائه یک سری آدرس های غلط منجر نشود. ریشه های گرانی کالاها و تورم را باید به درستی شناسایی کرد و به درستی به مقابله با آن برخواست، اینکه تصور شود گرانی اقلام و کالاها، صرفا در شبکه توزیع و بازار صورت می گیرد، یک خطای استراتژیک است.

 

به طور کلی، باید عرض کنم که نظارت بر بازار و مقابله با سوء استفاده گران و فرصت طلبان ضروری است ولی این نظارت باید به شکلی اتفاق بیافتد که اولا به ارتقای رقابتپذیری منجر شود و ثانیا اینکه هدف گیری آن به سمت کنترل مبداهای اصلی گرانی باشد

ممکن است شما دوست داشته باشید