نزول غیرمنتظره تجارت چین

براساس گزارشی از بلومبرگ، مقامات گمرک چین اعلام کرده‌اند که صادرات این کشور بر حسب دلار در‌ماه اکتبر نسبت به سال‌گذشته ۳/ ۰درصد کاهش یافته است که بسیار کمتر از افزایش ۵/ ۴درصدی پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان است. واردات چین نیز با کاهش ۷/ ۰‌درصدی مواجه شده‌است که اولین کاهش از اوت۲۰۲۰ به حساب می‌‌‌‌‌‌آید. این اتفاق مازاد تجاری ۱۵/ ۸۵‌میلیارد دلاری را برای این کشور رقم زده است.

کاهش صادرات چین می‌تواند بر فشارهای داخلی بر اقتصاد این کشور بیفزاید. این در حالی‌است که چین در حال‌حاضر با رکود در بازار املاک، مشکلات ناشی از اقدامات برای کنترل کووید و کاهش مخارج مصرف‌کننده مواجه است. صادرات پایدار در دو سال‌گذشته به دلیل بالابودن خریدهای بین‌المللی، پشتیبان اصلی برای بهبود چین بوده‌است، اما به‌نظر می‌رسد که اکنون این روند با ازبین‌رفتن تقاضا به دلیل همه‌‌‌‌‌‌گیری، درست در زمانی‌که جنگ در اروپا باعث افزایش تورم و عدم‌اطمینان جهانی شده، معکوس شده‌است. ژانگ ژیوی، اقتصاددان ارشد شرکت مدیریت دارایی پین‌‌‌‌‌‌پوینت، رشد ضعیف صادرات را نشان‌دهنده پایین‌بودن تقاضای خارجی و همچنین اختلالات عرضه به دلیل شیوع کووید می‌داند و تاکید می‌کند که صادرات در چند‌ماه آینده با کاهش رشد اقتصاد جهانی همچنان ضعیف باقی خواهد ماند.

این اطلاعات، پیام گزارش تجاری کره‌جنوبی در هفته گذشته مبنی‌بر کاهش رشد اقتصاد جهانی را تقویت می‌کند. بر این اساس، صادرات کره‌جنوبی در‌ماه اکتبر همزمان با کاهش تقاضا برای لوازم الکترونیکی ساخت این کشور، اولین کاهش در دو سال‌اخیر را تجربه کرده‌است. تقریبا همه کشورهای منطقه یورو شاهد کاهش تولید در این‌ماه بوده‌‌‌‌‌‌اند و فعالیت تجاری ایالات‌متحده برای چهارمین‌ماه متوالی کاهش یافته‌است. داده‌‌‌‌‌‌های چین نشان می‌دهند که صادرات این کشور به ایالات‌متحده و اروپا با کاهش مواجه بوده‌است. صادرات چین به تایوان و هنگ‌کنگ نیز کاهش داشته است. با این‌حال، تقاضا برای کالاهای چینی از سوی کشورهای آسیای جنوب‌شرقی همچنان قوی بوده و صادرات چین به کشورهای آسه‌‌‌‌‌‌آن برای ششمین‌ماه متوالی دو رقمی شده‌است.

براساس گزارش ارائه‌شده توسط گمرک چین، ارزش صادرات لوازم‌خانگی در ۱۰‌ماهه اول سال ‌بیشترین کاهش را نسبت به محصولات دیگر داشته است. این محصولات نسبت به سال‌قبل با ۵/ ۱۱‌درصد کاهش مواجه شده‌است. صادرات مبلمان، تجهیزات روشنایی و تجهیزات پزشکی چین نیز در این مدت کاهش یافته‌است، با این حال روند تبدیل‌شدن چین به یک صادرکننده بزرگ خودرو ادامه یافته‌است. شرکت‌هایی در چین ۳۵۲‌هزار وسایل نقلیه و شاسی در یک‌ماه صادر کرده‌اند که ۶۰‌درصد بیشتر از یک سال‌قبل بوده‌است.

از طرفی، کاهش واردات چین هم قابل‌توجه بوده‌است؛ خرید این کشور از استرالیا، آمریکا، ژاپن، کره‌جنوبی و تایوان، کاهش یافته است؛ واردات کالاهای چین در‌ ماه اکتبر به‌طور کلی ضعیف شده‌است. واردات سنگ‌آهن در ۱۰‌ماهه اول ۲۰۲۲ نسبت به سال‌گذشته افت داشته است، زیرا ادامه روند کاهش ساخت‌‌‌‌‌‌وساز مسکن باعث از بین‌رفتن تقاضا برای فولاد و سایر مصالح ساختمانی شده‌است. کاهش غافلگیرکننده صادرات ‌ماه اکتبر چین، اولین کاهش سالانه از مه‌۲۰۲۰ محسوب می‌شود و بیانگر افت تقاضای جهانی است. اریک ژو، اقتصاددان ارشد، در این‌باره می‌گوید، همزمان با کاهش رشد بازار مسکن و محدودیت‌های کووید‌صفر که رشد را کاهش می‌دهد، ارائه مشوق‌‌‌‌‌‌های سیاستی برای بهبود اقتصاد چین، امری حیاتی خواهد بود.

شو جوتینگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین، در مورد افزایش خطر کند‌شدن رشد تقاضای خارجی در سه‌ماهه چهارم سال‌ هشدار داده است. وی با اشاره به کاهش سرعت رشد اقتصادی و تجارت‌جهانی چین، بر افزایش پیچیدگی محیط تجارت چین و عدم‌اطمینان تاکید می‌کند. این کاهش سرعت رشد به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کالا به خارج از چین منجر شده‌است، به‌طوری که قیمت ارسال یک کانتینر ۴۰ فوتی از شانگهای به لس‌آنجلس اکنون به نرخ اواسط ۲۰۲۰، یعنی قبل از افزایش قیمت‌ها و همه‌‌‌‌‌‌گیری، بازگشته است. حجم کالاهای صادرشده از بزرگ‌ترین بندر چین به مدت دو‌ماه کاهش یافته است و با تداوم کاهش در‌ماه اکتبر، این روند ممکن است تداوم یابد و نرخ باربری را کاهش دهد.

اتخاذ سیاست‌های انقباضی تهاجمی توسط کشورهای بزرگ توسعه‌‌‌‌‌‌یافته، همراه با افزایش ترس از رکود جهانی، به تقاضا برای محصولات ساخت چین آسیب بیشتری وارد خواهد کرد. فدرال‌رزرو آمریکا هفته گذشته برای ششمین‌بار در سال‌جاری نرخ بهره را افزایش داده است و انتظار می‌رود کشورهای اروپایی نیز از این روند پیروی کنند. شیوع کووید و اقدامات کنترلی سختگیرانه در چین یکی دیگر از منابع اصلی نگرانی برای اقتصاد این کشور است. تعهد سرسختانه به تداوم محدودیت‌ها و استراتژی کووید‌صفر، امیدها برای بهبود سریع وضعیت اقتصادی را از بین برده است و خانوارهای چینی را به کاهش هزینه‌‌‌‌‌‌ها و افزایش پس‌‌‌‌‌‌انداز تشویق کرده‌است.

مقامات چین در کنگره حزب در ‌ماه گذشته اشاره کوچکی به برنامه‌های خود برای نجات اقتصاد بیمار این کشور داشتند که باعث افت بی‌‌‌‌‌‌سابقه در بازار سهام شد. اکنون سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران باید مطمئن شوند که آیا چین رویه خود برای مبارزه با کووید را تغییر می‌دهد و اینکه آیا چین با مجموعه‌‌‌‌‌‌ای از جلسات اقتصادی برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی‌شده حمایت خود از بازار مسکن را افزایش خواهد داد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید