مشوق قاچاق کیست؟

در نشست رئوسای کمیسیون های مجمع واردات با آقای هندیانی، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق، علل بروز و گسترش زمینه های قاچاق و راهکارهای مقابله و پیشگیری آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات در پاسخ به این سوال که مشوق قاچاق کیست؟ اظهار داشت: سالهاست که قاچاق در کشور ما به عنوان یک معضل اقتصادی شناسایی شده است ولی متاسفانه باوجود همه برنامه ریزی ها و فعالیت ها، هنوز کشور نتوانسته است بر آن غلبه کند و هنوز مشوق های زیادی برای قاچاق وجود دارد و دلیل آن هم به مباحث اقتصادی باز می گردد.
وی ادامه داد: تجربه نشان می دهد که مبارزه با قاچاق باید مبتنی بر اصول اقتصادی باشد و باید کاری کرد که قاچاق کالا به طور کلی صرفه اقتصادی نداشته باشد والا اینکه به صورت نمایشی و موسمی حرکتی انجام شود، گره گشای مشکلات کشور نخواهد بود.
مناقبی افزود: متاسفانه قبح قاچاق در کشور ما از بین رفته است و دلیل آن هم به این موضوع باز می گردد که راهکارهای مناسب برای تامین کالای مورد تقاضا مردم تعریف نشده است و در این رابطه نتوانسته ایم تعیین تکلیف کنیم. واقعیت این است که وقتی تقاضا برای یک کالا هست، باید تکلیف این تقاضا مشخص شود و مسیری که آن کالا به صورت قانونی تامین شود را باید قانونگذار روشن کند.


رئیس مجمع واردات افزود: به نظر می رسد که تولید و تجارت در کشور ما، یک دشمن مشترک دارند و آن قاچاق است. اگر دنبال حمایت از تولید و توسعه فعالیت های دانش بنیان و حفظ حقوق مصرف کنندگان هستیم، باید سیاست ها و رویکردهایی در نظر گرفته شود که به پیشگیری و کاهش تقاضای کالای قاچاق منجر شود. وقتی کالا به صورت قاچاق در دسترس مردم قرار می گیرد، هم نظم و برنامه ریزی های تولیدکنندگان گسسته می شود و هم نظام کاری تجار شناسنامه دار مخدوش می شود و در نهایت مصرف کننده است که در بازار سرگردان می شود و کالای غیر اصیل، فاقد کیفیت، تاریخ مصرف گذشته و بدون پشتوانه خریداری می کند. ضمن اینکه در کنار آن، دولت هم از حقوق قانونی و درآمدهای گمرکی باز می ماند.
وی در خصوص راهکارهای مقابله با قاچاق تاکید کرد: پشگیری از قاچاق زمانی محقق می شود که سیاستگذاران به هنگام وضع قوانین، آرا و نظرات فعالان اقتصادی و به خصوص تشکل های تخصصی را دریافت کنند. نه اینکه پس از وضع قوانین، به دنبال مهار تبعات و عواقب آن باشند. باید در مقابله با قاچاق، کنشگر باشیم.
مناقبی تاکید کرد: ما از تولید با کیفیت حمایت می کنیم و معتقد هستیم که تولیدکننده ای که بتواند رضایت مردم و مشتری را حاصل کند، یک سرباز اقتصادی در خدمت کشور است و شکی وجود ندارد که در کنار چنین تولیدکننده ای می ایستیم و به وجودش افتخار می کنیم. طبیعی است که در چنین شرایطی، از نظر اقتصادی واردات به صرفه نخواهد بود و هیچ واردکننده ای به سراغ واردات این چنین کاهایی نخواهد رفت
به گفته مناقبی، کالایی که در داخل کشور تولید نمی شود یا تولید آن به اندازه تقاضا نیست، فرصت ساز برای سودجویانی است که فعالیت های غیرقانونی دارند و به همین دلیل درخواست ما از ستاد مبارزه با قاچاق این است که در این خصوص هرچه زودتر برنامه ریزی کند.
وی افزود: تجار سرشناس و شناسنامه دار، خواهان شفافیت عرصه تولید و تجارت خارجی هستند، چرا که از این طریق بهتر و راحت تر می توانند برنامه ریزی کنند ولی متاسفانه به نظر می رسد دست هایی که قاچاقچیان را از دور حمایت می کنند، با ایجاد تلاطم ها اجازه نمی دهند که فضای تجارت خارجی کشور به آرامش برسد.
رئیس مجمع واردات در پایان تصریح کرد: تسهیل گری دولت نقش بسزایی در کاهش قاچاق دارد. باید کاری کرد که تعرفه و هزینه قاچاق، بیش از واردات رسمی شود و این در شرایطی اتفاق می افتد که عزم ملی و هم افزایی برای مقابله با قاچاق در کشور شکل بگیرد و همه تکلیف خود را بدانند.

ممکن است شما دوست داشته باشید