گفت‌وگو با نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن، گویای تغییر فضای بهارستان و افزایش وزن مخالفان تفکیک وزارت «صمت» است. علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به مخالفت بخش اعظم اعضای کمیسیون صنایع و معادن با مقوله تفکیک، شانس رأی آوردن این لایحه در صحن علنی را بالا نمی‌‌‌داند؛ هرچند در این باره دو نکته را یادآور می‌شود. وی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید می‌کند که ممکن است هیات‌رئیسه با اخذ ۵۰درصد رأی نمایندگان فضا را به سمت تفکیک وزارتخانه در راستای حمایت از خواست نمایندگان ببرد.

با این حال به نظر نمی‌رسد این طرح از سد مجلس بگذرد؛ چرا که بزرگ‌شدن دولت، هم با اصل ۴۴ در تضاد است، هم با مفاد برنامه ششم در تعارض است و هم اینکه بحث افزایش هزینه‌‌‌های ناشی از تفکیک نیز برای شورای نگهبان محل مخالفت است. نماینده مردم شیروان در مجلس نکته جالبی هم درباره ماجرای تفکیک می‌‌‌گوید. جدی معتقد است، بخشی از این موضوع با هدف به حاشیه بردن مساله استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت.

به جز مجلس، در عرصه عمومی نیز بحث بر سر تفکیک وزارتخانه متولی تولید و تجارت همچنان با شدت بالایی ادامه دارد. طی سه‌هفته گذشته که بحث تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو بخش بازرگانی و صنعت و معدن مطرح شده، نظرات مختلفی درباره این موضوع بیان شده که می‌‌‌توان آنها را در دو دسته کلی تقسیم‌‌‌بندی کرد؛ دسته اول حامیان تولید و توسعه صنعتی و دسته دوم حامیان بازرگانی و توسعه تجارت هستند. بررسی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که دولت و برخی از حامیان تفکیک معتقدند، بخش بازرگانی و حوزه تجارت اعم از صادرات و واردات در یک‌دهه اخیر به حاشیه رفته‌اند و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت زمینه‌‌‌ساز ایجاد جریان‌‌‌هایی علیه تجارت و بازرگانی بوده است.

جالب اینکه برخی از منتقدان وزارتخانه معتقدند، در مقطع کنونی آنچه در وزارت «صمت» در جریان است، کلا حول محور بازرگانی، قیمت‌گذاری، تجارت و مسائلی پیرامون زنجیره توزیع است و صنعت و معدن جای چندانی در اقدامات دولت سیزدهم ندارد؛ به همین دلیل بحث تفکیک صمت با هدف تقویت بخش بازرگانی محلی از اعراب ندارد. البته انتقادات و پیشنهادها پیرامون تداوم ادغام یا حرکت در مسیر تفکیک وزارت «صمت» بسیار است. گزارش پیش‌‌‌رو برخی از این نگرش‌‌‌ها را مورد بررسی قرار داده است.

دو نگاه علمی به احیای وزارت بازرگانی

هدف از ایجاد وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت چیست؟ «دنیای‌اقتصاد» در گفت‌وگو با دو پژوهشگر و استاد دانشگاه سوالاتی پیرامون اثرات تفکیک وزارت «صمت» و دلایل ناکامی ادغام حوزه‌‌‌های تولید و تجارت مطرح کرده است. منتقدان ادغام «صمت» طی سال‌های اخیر معتقدند بخشی از سردرگمی اداری در نتیجه ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن کاهش یافته و امور صنعت، معدن و تجارت از بوروکراسی بیهوده دولتی کمتر در رنج بوده است. برخی نیز با تایید موفق نبودن ادغام این دو وزارتخانه تاکید دارند باید به «صمت» برای ادغام واقعی و دست‌یافتن به ظرفیت اجرای بهتر امور زمان داد. در این باره سعید زرندی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، نگاه متفاوتی دارد. این استاد دانشگاه معتقد است: نکته مهم دراین باره این است که سیاست‌‌‌های تجاری باید در خدمت سیاست‌‌‌های صنعتی باشد؛ اما این موضوع به معنی اجرای این رویه در یک‌ساختار واحد نیست. این نگرش اشتباه است.

در بسیاری از کشورها روند به این سمت حرکت کرده که نه‌تنها سیاست تجاری، بلکه سیاست‌‌‌های پولی و مالی کشور در خدمت سیاست صنعتی قرار گرفته است. کشورهایی که در این زمینه به توفیق رسیده‌‌‌اند، در جمیع سیاست‌‌‌های کلان اقتصادی هماهنگی کاملی ایجاد کرده‌‌‌اند و این حتی به حوزه دیپلماسی هم گسترش یافته است. اما این دلیلی برای ادغام وزارت خارجه در وزارت صنعت نبوده است.