ضرورت فعال سازی رایزنان بازرگانی

تجار ایرانی در بسیاری از کشورها دست تنها هستند

علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص ضرورت فعال سازی رایزنان بازرگانی کشورمان اظهار داشت: رایزنان بازرگانی، نقش کلیدی در توسعه تجارت خارجی دارند و در این رابطه باید برنامه ریزی گسترده ای صورت گیرد. هرچند که بخشی از این برنامه ها باید مبتنی بر دستیابی به اهداف کوتاه مدت باشند ولی به طور کلی باید برنامه های بلندمدت در این حوزه داشته باشیم.

وی ادامه داد: تاکنون تلاش هایی در این راستا صورت گرفته و رایزنان بازرگانی کشور از 5 نفر به 12 نفر افزایش پیدا کرده است ولی هنوز این تعداد بسیار کم است و تجار ایرانی در بسیاری از کشورها دست تنها هستند.

مناقبی افزود: تجار ایرانی باید بتوانند از این ظرفیت به نحو مناسب بهره برداری کنند و در این رابطه تجربه های بسیار موفقی در کشورهای دیگر وجود دارد که قطعا می تواند مورد توجه قرار گیرد چرا که تجارت خارجی استوار بر گفتگو و رایزنی است و در این میان نقش سفارتخانه ها و واحدهای اقتصادی آن ها می تواند تعیین کننده باشد.

به گفته مناقبی، کشورمان دارای 7 مرکز تجاری است ولی آنچه که در عمل ما شاهد هستیم، این است که کشورهای دیگر برنامه های منسجم تری برای بهره مندی از ظرفیت های خود دارند.

رئیس مجمع واردات افزود: هرگاه نقش رایزنان بازرگانی و اقتصادی سفارتخانه ها به شکلی شد که نقش موثری در جذب مشارکت ها و سرمایه گذاری ها، توسعه فعالیت های تجاری و کاهش اختلافات داشتند، آن وقت می توانیم ادعا کنیم که رایزنان بازرگانی در مسیر واقعی ماموریت خود قرار گرفته اند.

وی در پایان تصریح کرد: بحث قاچاق، موضوع سرنوشت سازی برای تجارت قانونی و رسمی است و در این مسیر باید نقاط کلیدی، گردنه ها و پرتگاه ها را شناسایی کرد و اگر رایزنان بازرگانی  ما در کشورهای دیگر فعال باشند، حداقل از طریق گردش اطلاعات می توانند زمینه ساز توسعه تجارت خارجی و محدودسازی اقتصاد زیرزمینی و قاچاق باشند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید