جزئیات ۸‌ماهه تجارت خارجی گمرکات شمالی کشور

ناظر گمرکات مازندران و مدیرکل گمرک نوشهر گفت: تجارت خارجی گمرکات مازندران در هشت ماهه سال‌۱۴۰۱، ۲میلیون و ۲۹۴هزار‌تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و۱۱۲میلیون و ۷۴۸‌هزار دلار بین گمرکات مازندران و شرکای تجاری آن مبادله شد. به گزارش تسنیم، نیک‌نفس ناظر گمرکات مازندران با اعلام این آمار اظهار کرد: مقایسه آمار هشت ماهه تجارت خارجی گمرکات مازندران با مدت مشابه سال‌گذشته حاکی از رشد ۱۰‌درصدی در ارزش دلاری کالاها است.

نیک‌نفس افزود: از میزان ۲میلیون و ۲۹۴ هزار‌تن کالای مبادله‌شده در این مدت، ۷۴۲‌هزار و ۷۲۶‌تن آن را صادرات، به ارزش ۱۸۸‌میلیون و ۶۵۵‌هزار دلار تشکیل می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال‌قبل از لحاظ وزنی ۲۵درصد و از حیث ارزش ۴‌درصد افزایش یافته‌است.

وی در توضیح عمده اقلام صادراتی گمرکات مازندران اظهار کرد: محصولات معدنی با ۵۸۰‌هزار و ۲۲۴‌تن به ارزش ۲۵‌میلیون و ۲۸۰‌هزار دلار ۷۸‌درصد از وزن و ۱۳درصد از ارزش مجموع صادرات گمرکات مازندران را در این مدت به خود اختصاص داده است.

نیک‌نفس اضافه کرد: پنج مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی، خروجی از گمرکات مازندران به‌ترتیب عراق با ۸۳ هزار‌تن به ارزش۹۳‌میلیون و ۹۱ هزاردلار، روسیه با ۳۲۸‌هزار و۴۶۴‌تن به ارزش ۱۹‌میلیون و ۶۵۳‌هزار دلار،‌ ترکمنستان با ۱۰۱‌هزار و ۱۶۰‌تن به ارزش ۱۸‌میلیون و ۶۱۶ هزاردلار، قزاقستان با ۱۸۰‌هزار و ۳۵۴‌تن به ارزش ۱۱‌میلیون و ۸۹۴‌هزار دلار و امارات‌متحده‌عربی با ۸ هزار‌تن کالا به ارزش ۵میلیون و۸۰۶‌هزار دلار بودند.

وی افزود: در بحث واردات نیز گمرکات مازندران در هشت ماهه سال‌جاری یک‌میلیون و ۵۵۱‌هزار ‌تن کالا به ارزش ۹۲۴‌میلیون و۹۳‌هزار دلار از کشورهای مختلف وارد کرده‌است که در مقایسه با مدت مشابه سال‌گذشته از نظر ارزش ۱۲‌درصد رشد را نشان می‌دهد. ن

اظر گمرکات مازندران در مورد پنج کشور اصلی طرف معامله واردات با گمرکات مازندران به‌ترتیب از ‌ترکیه ۳۲۳‌هزار و۲۴۷‌تن کالا به ارزش ۳۴۸‌میلیون و ۶۵۳‌هزار دلار، امارات‌متحده‌عربی با ۵۷۶ هزار‌تن به ارزش ۲۸۱‌میلیون و ۷۷۵‌هزار دلار، روسیه با ۲۹۳‌هزار و ۵۷۱‌تن به ارزش ۱۲۸‌میلیون و ۷۹‌هزار دلار، قزاقستان با ۱۲۰‌هزار و۵۶۷‌تن به ارزش ۴۵‌میلیون و ۲۸۰‌دلار و سوئیس با ۸۶ هزار‌تن به ارزش ۳۱‌میلیون و۵۴۱ هزاردلار نام برد.

ممکن است شما دوست داشته باشید