به بهانه حمایت از تولید، دست تجار را نبندید

علیرضا مناقبی/رئیس مجمع واردات

 نیاز به تاکید مجدد نیست که توسعه کشور، یک کار گروهی و تیمی است که باید مبتنی بر تقسیم کار پیش برود و هر حوزه ای را به اهل آن فن باید واگذار کرد.

برپایه این باور که جزو بدیهی ترین اصول است، سیاستگذاران اقتصادی باید مراقب باشند که تقسیم کارها به درستی انجام شود و فعالیت ها بر اساس تخصص و سابقه بنگاه های اقتصادی پیش برود.

اینکه فعالیت تخصصی یک عده افراد شناسنامه دار، سابقه دار و دارای کارنامه های قابل قبول را از دستشان بگیرید و به بهانه های دیگر به یک سری افراد دیگر بدهید که تخصصشان، کار دیگری است، یک خطای استراتژیک و ناگوار است که جبران آن هزینه های بسیار زیادی بر کشور تحمیل خواهد کرد.

چنین اقداماتی علاوه بر ایجاد التهاب و نوسان در فضای کسب و کار، قطعا موجب اتلاف منابع ملی کشور و از دست رفتن فرصت های بهره برداری شایسته از تجارت خارجی می شود.

تولیدکننده باید به کار اصلی خود بپردازد و تجار هم به کار تجارت خود، تا به این صورت هر گروه در مسیر تخصصی خودشان فعالیت کنند و برای کشور، در حوزه ای که تخصص و مهارت و کارایی دارند، ارزش آفرینی کنند.

اگر به بهانه حمایت از تولید، دست تجار و بازرگانان بسته شود، افراد متخصص تجارت خارجی که سال ها تجربه و سابقه دارند،  از گردونه خارج شده و شاهد خطاهای فاحش و ایجاد رانت های اقتصادی متوالی خواهیم بود.

واقعیت این است که هر تولیدکننده ای، تخصص تجارت خارجی را ندارد و نمی توان از وی توقع داشت که به طور تخصصی به این مهم بپردازد، همانطور که هر بازرگانی هم الزاما توانمندی اداره کردن بنگاه های تولیدی را ندارد. این دو، دو عرصه جدا از یکدیگر هستند که انجام آن، خصوصیات خاص خودش را می طلبد.

چنین تجربیاتی در دهه های گذشته انجام شده و نتیجه آن را با پوست و گوشت خودمان احساس کرده ایم و بهتر است سیاستگذاران از آزموده های گذشته بهره ببرند و پیش از آنکه دیر شود

ممکن است شما دوست داشته باشید