واردات هوشمندانه، می تواند سبب حفظ منابع کشور شود

ضرورت مشارکت بیشتر واردکنندگان قانونی در تولید اطلاعات و تحلیل های کاربردی

مظفر علیخانی معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران با حضور در نشست اعضای مجمع عالی واردات که روز سوم آذرماه در طبقه هشتم اتاق بازرگانی با حضور جمع کثیری از اعضای مجمع واردات برگزار شد، اظهار داشت:

در حوزه تولید و تجارت، کشور باید به سمت تمرکز بر مباحثی مانند مزیت رقابتی و صرفه اقتصادی پیش برود به گونه ای که سرمایه ها و منابع کشور صرف تولید کالاهایی شود که در تولید آنها مزیت رقابتی داریم و صرفه اقتصادی دارد و سایری کالاهایی که فاقد مزیت هستند را از طریق واردات تامین کنیم.

 

هیچ کشوری در دنیا تمامی نیازهای خود را خودش تولید نمی کند. همه کشورها برای محل هزینه شدن منابع و سرمایه های خود اولویت هایی تعیین می کنند و بر اساس صرفه اقتصادی اقدام می کنند. بنابراین از این منظر نقش و جایگاه واردات قابل توجه و برجسته می شود چرا که می تواند به حفظ منابع کشور کمک کند.

 

این منطق جزو الفبای اقتصاد و تجارت است که در خصوص کالاهایی که توانایی داریم، تولید و صادرات کنیم و در خصوص کالاهایی که صرفه اقتصادی و مزیت رقابتی نداریم، واردات کنیم

 

وقتی بیش از 85 درصد واردات، مواد اولیه و ماشین آلات است، آیا واردات کار قبیحی است؟ آیا نباید مورد حمایت قرار گیرد؟ اگر پاسخ به این سوالات دشوار و یا مبهم است، شاید موضوع بدرستی برای افراد طرح نشده یا اینکه برخی ها از این آب گل آلود بدنبال سواستفاده هستند. مجمع عالی واردات در این مسیر می تواند نقش بسزایی ایفا کند.

 

مسئولیت تشکل های وارداتی سنگین است چراکه باید اطلاع رسانی و آگاهی رسانی کنند. این تشکل ها باید  در خصوص موضوعات مبتلا به حوزه های خود، تمرکز و فعالیت بیشتری از خود نشان دهند و اطلاعات و تحلیل های با ارزش و مستند تولیدکنند.

 

برخی ناهماهنگی ها و بروکراسی های اداری و همچنین بحث تحریم ها و مشکلات مالی، هزینه های اضافه به واردکنندگان تحمیل می کند و این هزینه ها و گرفتاری ها، هم تجار را خسته و فرسوده می سازد و هم به صورت های مختلف به مردم و مصرف کننده تحمیل می شود.

 

نیازمند بازمهندسی در نگرش ها به اقتصاد و تجارت خارجی هستیم. تشکل ها باید نظرات و آرای فعالین اقتصادی را گردآوری کنند و با ایجاد اطلاعات ارزشمند، بخشنامه های دولتی را غنا ببخشند.

 

مجمع عالی واردات یکی از تشکل های بالادستی است که جمع قابل توجهی از تجار شناسنامه دار در آن گرد هم آمده اند و از منافع بنگاه های شناسنامه دار در قالب منافع ملی دفاع می کند و بر همین اساس است که اگر دولتمردان این نگرش را در تشکل ها ببینند، قطعا توجه بیشتری به صدای تشکل ها خواهند داشت.

 

انتظار می رود تک تک اعضای صنف در قالب مجمع عالی واردات به مشارکت بیشتری روی بیاورند و با تقویت تشکل خود، اثرگذاری تشکل را افزایش دهند. البته فراموش نکنید که به هرحال کمیسیون های مختلف در تشکل ها به دلیل نوع ماهیت فعالیت ها خود، ممکن است دچار تعارض منافع باشند و اختلاف نظر وجود داشته باشد اما این اختلافات اگر بر سر میز مذاکره طرح شود و به تفاهم منتهی شود، نه تنها گران کننده نیست، بلکه موجب ارتقای سطح بلوغ تشکل می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید