گمرک؛ موازی کاری دستگاه‌ها

موازی کاری دستگاه‌ها به نام گمرک تمام می‌شود

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات گفت: در برخی سازمان‌ها یکسری امور موازی داریم که منجربه طولانی شدن پروسه ترخیص کالا از گمرک شده و در نهایت مشکلات به نام گمرکات کشور تمام می‌شود.

علیرضا مناقبی در برنامه گفتگوی اقتصادی درباره عملکرد گمرک در ترخیص کالا اظهار کرد: نوک پیکان خود به خود به سمت گمرک نیست و گمرک کشور ارگان و سازمان مجری تلقی می‌شود و قانون گذاری نمی‌کند بلکه از بخشنامه و دستورالعمل‌ها و قوانینی که برایش ایجاد کرده‌اند، تبعیت می‌کند و در این راستا اگر همه امور خوب پیش رود، در گمرک مشکلی برای وارد کننده یا صادر کننده پیش نمی‌آید.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات گفت: گمرک بر اساس وظایف قانونی و جایگاهی، اگر مستندات و کالاها به خوبی در اختیارش قرار گیرد، نمی‌تواند از انجام وظیفه عدول کند چراکه نهادی سیستمی است و باید از دستوراتی که در اختیار دارد تبعیت نماید ولی در نهایت همگان مسائل را از کانال گمرک می‌بینند که شامل رسوب و متروکه شدن کالاها می‌باشد و حتی اگر کالا معطل شود، باز از چشم گمرک دیده می‌شود.

ذینفعان بخش خصوصی نمی‌خواهند کالای وارداتی در گمرک رسوب کند

وی افزود: وقتی کالا وارد کشور و ثبت سفارش به درستی انجام شده و مجوزها نیز به خوبی پیش رفته باشد، حداکثر کالا پس از یک هفته از گمرک ترخیص می‌شود ولی این روزها بحث رسوب کالا در گمرک و نیز کالای متروکه مطرح است و در این بین رسوب کالا را باید از این دید بنگریم و بدانیم ذینفعان بخش خصوصی هیچ گاه نمی‌خواهند کالا در گمرک رسوب کند چراکه گردش مالی است که برای یک بازرگان اهمیت دارد و منجر به سود می‌شود و از این رو ماندنِ کالا در گمرک برای این گروه سود بخش نیست.

مناقبی در عین حال گفت: گاه کالاهای رسوب شده در گمرک دارای نقص مدارک است و برخی امور نظیر تامین یا تخصیص ارز به درستی صورت نمی‌گیرد. در این راستا یکسری از وارد کنندگان دارای اعتبار بوده و طبق روال دست به ثبت سفارش می‌زنند و کالای خود را حرکت می‌دهند که در گمرک به مشکلاتی بر می‌خورد.

مسئولان گمرک باید به صورت مصداقی درباره کالاهای رسوب کرده اطلاع رسانی کنند

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات با بیان این که همواره از مسئولان گمرک خواسته است به صورت مصداقی درباره رسوب کالاها اطلاع رسانی نمایند تا صاحبان آن مشخص شوند، گفت: قطعا صاحبان کالا در بخش خصوصی واقعی که در میانه راه تجارت هستند، یافت نمی‌شوند بلکه شامل کالاهای خاص می‌باشد که آن هم راه حل‌هایی برای پیگیری دارد.

از این رو مشکل اصلی در گمرک نیست چون دستوراتی را اجرا می‌کند ولی مسائلی دیگر نیز در حاشیه قرار می‌گیرد که همه افراد از آن اطلاع ندارند که شامل دریافت مجوز از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف می‌باشد و در سامانه گمرک نیز به طور کامل مشخص است که یک کالا از زمانِ اظهار شدن، چه مدارک و اسنادی مورد نظر گمرک بوده است که تامین نشده و حتی مشخص است که این مدارک به کدام ارگان و سازمان مربوط می‌باشد.

مناقبی ادامه داد: در برخی سازمان‌ها نیز یکسری امور موازی داریم که منجر به طولانی شدن پروسه ترخیص کالا از گمرک می‌شود و در نهایت نیز متاسفانه مشکلات به نام گمرکات کشور تمام می‌شود و منتج می‌گردد که کالاها چندین ماه در گمرک بمانند و رسوب کالا و متروکه بودن نیز مبحثی مجزاست.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید