چرخه باطل ناترازی بنزین

میلیاردها دلار خارج کنیم؛ بنزین وارد کنیم تا سوخت خودرو‌های پرمصرف و فرسوده شود؟!

دولت در حالی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به پیش بینی هزینه قریب به ۳ میلیارد دلاری برای واردات بنزین اشاره کرده است که در سال ۱۴۰۱ از صادرات آن حدود یک میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشتیم.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ شواهد حاکی از افزایش بی رویه مصرف بنزین در کشور است. به طوری که از مصرف ۷۰ میلیون لیتر در روز طی ده سال گذشته به مصرف روزانه بالای ۱۰۰ میلیون لیتر ـ که گاه به ۱۴۰ میلیون لیتر هم می‌رسد ـ رسیده ایم.

طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور، معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

دولت در حالی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به پیش بینی هزینه قریب به ۳ میلیارد دلاری برای واردات بنزین اشاره کرده است که در سال ۱۴۰۱ از صادرات بنزین حدود یک میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشتیم.

به زعم کارشناسان، واردات بنزین عدم النفع بالای اقتصادی برای کشور دارد و به لحاظ امنیتی و سیاسی برایمان مشکل ساز می‌شود. از طرف دیگر، نمی‌توانیم تا بی نهایت تولید کنیم و همزمان افزایش مصرف هم داشته باشیم. آنان معتقدند لازم است به سرعت سیاست‌هایی را در راستای بهینه سازی مصرف بنزین، بهبود کیفیت خودرو‌های داخلی، اسقاط خودرو‌های فرسوده، گسترش ناوگان حمل و نقل کشور و افزایش ظرفیت تولید بنزین به اجرا بگذاریم.

در ادامه نظرات علی مناقبی، رئیس مجمع عالی واردات ایران در خصوص لزوم حل و فصل مشکل این ناترازی را می‌خوانید.

رئیس مجمع عالی واردات ایران در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در مورد این که امسال حدود ۶ دهم میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه کرده ایم و سال بعد به سرمایه‌ای حدود ۲ و ۶ دهم میلیارد دلار در این زمینه نیاز داریم و عملاً با وجود اینکه در سال ۱۴۰۱ به صادرات بنزین می‌پرداختیم، حالا تبدیل به واردکننده‌ی بنزین شده ایم، تصریح کرد: از آنجایی که مصرف بنزین در کشور در حال افزایش است، هر سال وضعیت بدتر خواهد شد.

وی ادامه داد: با سیاست گذاری‌های صحیح می‌توانیم با هزینه کمتر نسبت به آن چیزی که برای واردات بنزین صرف می‌کنیم، به اصلاح کیفیت خودرو‌های ساخت داخل بپردازیم؛ تنوع بخشی به سبد سوختی کشور را داشته باشیم و از طریق واردات خودرو‌های برقی مشکلات را حل کنیم.

رئیس مجمع عالی واردات کشور خاطرنشان کرد: خودرو‌های بی کیفیت داخلی که به افزایش مصرف بنزین و آلودگی هوا دامن می‌زنند، مسئول مرگ و میر‌ها و نقص عضو‌های فراوانی در کشور هستند. کسانی که از این وضعیت نفع می‌برند و اجازه نمی‌دهند اصلاح کیفیت خودرو‌ها صورت بگیرد یا واردات خطوط تولید خودرو‌های با کیفیت را داشته باشیم، باید در مقابل این سودجویی خودشان پاسخگو باشند.

مناقبی گفت: باید به این موضوع فکر کنیم که چرا نمی‌توانیم با استفاده از ظرفیت دانش بنیانی کشور به بهبود کیفیت خودرو‌های داخلی بپردازیم، به نحوی که مصرف بنزین آن‌ها چند برابر مصرف استاندارد آن در جهان نباشد.

وی ادامه داد: لازم است به جای هزینه برای واردات بنزین به اصلاح روند‌های موجود در کشور که به مصرف بیش از اندازه و آلودگی هوا دامن می‌زنند، بپردازیم.

همچنین خودرو‌های فرسوده مشکلات عدیده‌ای برای کشور ایجاد کرده اند. این خودرو‌ها با مصرف بالایی بنزین را هدر می‌دهند و بر مشکل ناترازی آن در کشور دامن می‌زنند. به این ترتیب، بسترساز خروج ارز از کشور و تحمیل بار مالی و کسری بودجه به دولت می‌شوند. باید در حوزه اصلاح صنعت خودرو و بهبود کیفیت موتور خودرو‌ها تمرکز کنیم تا در سال جاری واردات را به حداقل برسانیم.

مناقبی گفت: موضوع بنزین در کشور مساله مهمی است که با جان مردم ارتباط دارد. تمامی مسئولان باید در این زمینه هشیار شوند و این را بپذیرند که غفلت آن‌ها در زمینه حل و فصل این موضوع به لحاظ شرعی برایشان مشکل ساز خواهد شد و باید جوابگوی مشکلاتی که برای مردم به وجود می‌آید، باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید