هنوز برنامه‌ریزی و استراتژی برای پیمان شانگهای نداریم

مناقبی در رادیو گفت وگو تصریح کرد: ما وارد پیمان شانگهای شدیم اما در این شش ماه برنامه ریزی نکردیم تا در کوتاه ترین زمان ممکن به بالاترین منفعت برسیم.

دکتر علیرضا مناقبی رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» در رابطه با مزایای تجارت ایران با اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای اظهار کرد: داشتن تعامل و همراهی و همفکری و هم صحبتی با دنیا بسیار خوب است و به عبارتی، شرط اولیه برای ادامه حیات است.

وی افزود: نوشتن تفاهم نامه‌ها و قراردادها باعث تقویت ارتباط جوامع و همکاری بیشتر می‌شود اما اصل قضیه این است که باید زیرساخت‌های اقتصادی و پولی از جمله ثبات اقتصادی ایجاد شوند.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات با بیان اینکه تحریم‌های خارجی و داخلی مانع از ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای قراردادها و تفاهم نامه‌ها می‌شوند گفت: قبل از اینکه هر تفاهم نامه‌ای امضا شود باید زیرساخت‌ها و بسترهای لازم را مهیا کنیم تا در نهایت، مردم کشورمان از آن منتفع شوند.

مناقبی خاطرنشان کرد: ما در سازمان همکاری‌های شانگهای با مجموعه‌ای طرف شدیم که حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و بازار هدف بسیار بزرگی دارد اما باید دید که با شرایط امروز، کشورهای عضو رغبت لازم را برای همکاری دارند و دولتی مانند چین و هند و روسیه که دارای جایگاه ویژه‌ای هستند حاضرند با ما حرکت کنند یا با دنیایی که مقابل ما ایستاده است؟ !

وی حضور موفق در این پیمان را نیازمند دیپلماسی اقتصادی مناسب و حل مشکلات جابجایی پول دانست و گفت: ما چند رایزن اقتصادی در سفارتخانه‌ها داریم که توانایی مدیریت این کار را دارند؟! قطعاً تعداد این افراد بسیار کم است اما قرار است این عدد به ۳۰ نفر برسد.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد مبادلات تجاری دنیا با دلار انجام می‌شود اظهار کرد: بالای ۸۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار حاکمیت است نه بخش خصوصی و به همین دلیل هم بخش خصوصی اقتصادی به معنای واقعی کلمه نداریم.

مناقبی در رادیو گفت وگو تصریح کرد: ما وارد پیمان شانگهای شدیم اما در این شش ماه برنامه ریزی نکردیم تا در کوتاه ترین زمان ممکن به بالاترین منفعت برسیم.

در ادامه برنامه، مهندس آرمان خالقی عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ایران اظهار کرد: وقتی ۴۰ درصد جمعیت دنیا در پیمان شانگهای قرار می‌گیرد و بازار مصرف بسیار بزرگی هم دارد باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی افزود: با وجود اینکه کشوری مانند روسیه مبتلا به تحریم‌های خاص خودش است و با وجود همه مودت‌ها و قراردادهای مشترک و پیمان‌های اینچنینی اما هنوز نتوانستیم از فرصت استفاده کرده و خودمان را به آن‌ها نزدیک کنیم و هنوز مبادلات پولی ما حل نشده است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ایران با بیان اینکه بحث دیپلماسی اقتصادی باید در اولویت مذاکره‌ای مسئولان باشد گفت: دولت باید فرصت و زمینه‌های کافی را برای تجارت بیشتر بخش خصوصی فراهم کند چراکه اساساً کار دولت‌ها، تجارت نیست و فقط باید زمینه آن را برای بخش خصوصی فراهم کنند.

خالقی تسهیل تجارت و امور گمرکی و تعرفه‌ها را از الزامات اجرای این نوع پیمان‌های تجاری دانست و اظهار کرد: ما در کشورهای هدف باید مزیت‌های خود را معرفی کرده و بازارهای مستمر و پایدار را برای خودمان ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه عضویت ما در سازمان همکاری‌های شانگهای در سال جاری رسمی شد اما هنوز خودمان هم آن را جدی نگرفتیم درحالیکه این موضوع باید به شکل جدی بررسی شود و استراتژی و برنامه ریزی صحیحی برای آن داشته باشیم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ایران معتقد است که حضور ما در سازمان همکاری‌های شانگهای و سایر پیمان‌ها، بدون داشتن برنامه و استراتژی حضور موفقی نخواهد بود و یک روش اینچنینی و بدون هدف و برنامه و زیرساخت‌های لازم، قطعاً فعالان بازار را با ورشکستگی و سرخوردگی مواجه خواهد کرد.

خالقی گفت: برای انتخاب شدن محصولات ایران در بازارهای کشورهای هدف طبیعتاً اول باید بازار شناسی کنیم، سپس کیفیت کالاها را افزایش داده و محصولات داخلی را رقابتی کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید