تدوین ساختار مجدد وزارت صمت در دولت سیزدهم/ رضایت صنایع از عملکرد دولت در یک سال اخیر

آرمان خالقی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در رابطه با عملکرد وزیر صمت و استیضاح فاطمی امین در مجلس، اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این حق برخوردارند که در صورت لزوم و با توجه به عملکرد وزرا، آنها را استیضاح کنند و این خوب و عالی است اما باید دید که این اتفاق در چه شرایطی رخ می‌دهد.

* نظر مثبت فعالان صنعتی نسبت به عملکرد وزیر صمت

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، افزود: با توجه به ارتباط مستقیمی که با فعالان صنعتی دارم طی روزهای اخیر صحبت‌هایی درباره عملکرد وزیر صمت در جلسات مختلف مطرح شد که فعالان اغلب استانی بجز موارد معدودی از استان‌ها معتقدند بودند که از زمان آغاز به کار وزیر صمت در وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجموع اتفاقات خوب و قابل توجهی افتاده است اگرچه در مواردی نقدهایی به یکی – دو نفر از مدیران این وزارتخانه مطرح شد.

* طی یک سال اخیر نکات منفی در کارنامه فاطمی امین دیده نشده است

وی بیان داشت: در مجموع نکات چندان منفی در کارنامه وزیر صمت از آغاز به کار وی دیده نشده است و اغلب اقدامات وزیر صمت قابل توجه و به عبارتی خوب بوده است.

خالقی گفت: معتقدم که در شرایط فعلی با توجه به شرایط اقتصاد کلان، شرایط قرار گیری ما در اقتصاد بین الملل و تحریم‌ها و بحران هایی که برای ما بوجود می آورند، زمان مناسبی برای استیضاح وزیر صمت نیست.

* لزوم بررسی تاثیرات تصمیمات سایر وزارتخانه‌ها بر عملکرد وزارت صمت

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ادامه داد:  در استیضاح وزیر صمت باید به این نکات توجه کرد سهم وزارت صمت در مجموع اقتصاد کلان کشور چقدر است؟ چقدر از موضوعات از اختیار این وزارتخانه خارج است؟ اثرات تصمیماتی که سایر وزارتخانه ها و نهادها و همچنین نهادهای خارجی که  بر عملکرد وزارت صمت می‌گذارند تا چه اندازه بر عملکرد وزارتخانه تاثیرگذار است؟

وی با اشاره به مساله تولید خودرو گفت: یکی از مواردی که هسته مرکزی سوال نمایندگان برای استیضاح وزیر صمت است، ‌مساله خودرو و متعادل سازی بازار خودرو است، اما باید این را نیز در نظر گرفت که چه مقدار ارز در اختیار تولید کننده قرار گرفته است؟ آیا ارزی که به تولید کننده داده شده آن مقدار بوده که خودروساز بتواند تولید خود را افزایش دهد و نکرده است؟ همچنین در رابطه با موضوع واردات خودرو نیز باید بررسی شود که آیا ارزی برای واردات خودرو هست؟

خالقی گفت: همچنین در رابطه با مسائل و مشکلاتی که بعضا در رابطه با تامین، توزیع و قیمت کالاهای اساسی مانند مرغ، تخم مرغ، برنج وجود دارد باید دید که آیا وزات صمت متولی است یا اینکه وزارتخانه های دیگر مسئول هستند و ما تبعات آن را به وزارت صمت تحمیل می‌کنیم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: این قبیل مسائل موضوعاتی است که باید از جهات مختلف بررسی شود و اختیارات یک وزارتخانه را در مورد آن در نظر گرفت لذا باید درخصوص هر گونه کاستی و مشکلی که وجود دارد به سراغ بانیان آن رفت نه اینکه یک نفر را مقصر دانست.

ادغام واقعی وزارت صنعت‌، معدن با بازرگانی پس از 10 سال در دوره فاطمی امین محقق شد

وی افزود: یک اتفاق مهم در دوره وزارت فاطمی امین بر وزارت صنعت، معدن و تجارت اتفاق افتاده است و آن ادغام بخش صنعت و معدن و بازرگانی با هم است.

خالقی بیان داشت: در دوره فاطمی امین بحث تدوین ساختار مجدد وزارتخانه شکل گرفت و ادغامی که از یازده سال پیش به دنبال آن بودیم به صورت واقعی اتفاق افتاد. 

وی با بیان اینکه ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت و معدن از ابتدای دهه نود اتفاق افتاد، گفت: اما در عمل این ادغام صورت نگرفته و اثرات آن قابل مشاهده نبود که از زمان آغاز به کار فاطمی امین در وزارت صمت و تدوین برنامه ساختار مجدد وزارتخانه که از اواخر سال گذشته صورت گرفت اکنون شاهد اثرات آن هستیم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: بنابراین ادغام واقعی بخش صنعت و معدن و بازرگانی و نه الحاقی که قبلا صورت گرفته بوده اکنون در وزارت صمت قابل مشاهده است و این در حالی است که این موضوع 10 سال معطل مانده بود.

* نباید با استیضاح وزیر صمت تحولات مثبت را متوقف کرد

وی افزود: به نظر من استیضاح وزیر صمت این تغییرات و تحولات مثبت را متوقف می‌کند، لذا در شرایط فعلی که نیازمند تمرکز در وزارتخانه هستیم نباید با استیضاح مانع پیشرفت اقدامات خوب و موثر در وزارت صنعت، معدن و تجارت شویم.

* وزارت صمت بعد از بحران 6 ساله تغییر وزرا اکنون به ثبات و آرامش رسیده است

خالقی با اشاره به بحرانی که 6 سال در وزارت صمت وجود داشت، گفت: طی 6 سال چندین بار وزرا در این وزارتخانه تغییر کردند و لذا این وزارتخانه با تغییر مکرر مدیریت از ثبات و تمرکز لازم برخوردار نبود و عدم تمرکز وزرا و سرپرست‌های این وزارتخانه عملا کارآیی را از این وزارتخانه گرفته بود.

وی با تاکید بر اینکه الان وزارتخانه نیاز به آرامش دارد، گفت: به ویژه اینکه ثبات و آرامش صرف یک سال گذشته در این وزارتخانه شکل گرفته است و با استیضاح وزیر صمت باز هم آرامش از این وزارتخانه گرفته می‌شود بنابراین در مجموع من این استیضاح را به صلاح نمی دانم.

ممکن است شما دوست داشته باشید