معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت با تاکید بر ضرورت وجود چنین اصلاحی در فرآیندهای حال حاضر وزارتخانه بیان کرد: یکی از سازوکارهای اصلی این مرحله، موضوع نظام پاسخگویی و پایش خدمت است و ملاک این است که ارتباط کسب‌وکار‌ها و مردم با تمام بخش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در این ‌سازوکار دیده شود. بنابراین مهم‌ترین بخش نظارت که نظارت عمومی و مردمی است، روی فرآیندهای کاری و خدماتی که به مردم می‌دهیم، امکان‌پذیر می‌شود.

نیازی، نظام پاسخگویی و پایش خدمت را به‌مثابه چشم و گوش وزارتخانه در نظارت دانست و گفت: ما در این فرآیند دو هدف اصلی را دنبال می‌کنیم. نخست آنکه بتوانیم کل خدمات وزارت صمت را رصد کرده و کیفیت پاسخگویی به مردم را ارزیابی کنیم و دیگر آنکه با این سیستم، عملکرد مدیران ارشد، میانی و کارشناسان وزارتخانه را در سطوح مختلف ستادی و استانی به صورت هوشمند رصد کنیم.معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت با اشاره به اینکه فرآیند ذکرشده به صورت آزمایشی شروع شده و در حال پیاده‌سازی در کلیه بخش‌هاست، در تشریح چگونگی این‌ سازوکار گفت: با استفاده از این فرآیند و همزمان با پاسخگویی به مردم و کسب‌وکارها بدون نیاز به مراجعه حضوری، از روی تحلیل سیستمی و هوشمند تماس‌ها ارزیابی می‌کنیم که در کدام حوزه دچار مشکل هستیم و با توجه به کثرت تماس‌ها برای یک موضوع یا یک منطقه جغرافیایی، می‌توان ارزیابی کرد که فرآیندها و مقررات ایراد دارد یا مدیران و کارشناسان در ارائه خدمات اختلال ایجاد می‌کنند.

بنابراین به طور خلاصه باید گفت، با استقرار این سازوکار و دریافت بازخورد این سیستم می‌توان وجود اشکال در فرآیندها یا نیروی انسانی را شناسایی کرد و تصمیمات لازم برای اصلاح مقررات و فرآیندها یا تغییر افراد به دلیل ضعف در عملکرد را دنبال کرد.نیازی همچنین گفت: استقرار این نظام کمک می‌کند تا ساختارهای معیوب و بوروکراتیک شکسته شده و سرعت عمل و افزایش کیفیت در پاسخگویی به مردم و کسب‌وکارها محقق شود.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت همچنین از هوشمند‌سازی سیستم پاسخگویی و پایش خدمت در آینده و ادامه این مسیر خبر داد و افزود: بنا داریم تا سیستم پاسخگویی را به گونه‌ای طراحی کنیم که انتقال تماس‌ها به مدیران فرآیندها و خدمات بدون صحبت با پاسخگوی تلفنی، از طریق هوش مصنوعی برقرار شود؛ یعنی تماس‌هایی که مردم برای بیان مشکلاتشان دارند توسط هوش مصنوعی به واحد مربوطه ارجاع داده می‌شود که این سیستم در چند ماه آینده اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وی در پایان گفت: پیاده‌سازی این سازوکار، نظام جدیدی است که با تغییر نظام حکمرانی در بخش صنعت، معدن و تجارت به وجود آمده و یک اصلاح بنیادی در زمینه ارائه خدمت به مردم و کسب‌وکارها محسوب شود.