مشکلات واردکنندگان و صادرکنندگان با بانک مرکزی

مشکلات واردکنندگان و صادرکنندگان با بانک مرکزی؛ بازی ارزی با امنیت غذایی

سیاست ارزی بانک مرکزی در زمینه تثبیت قیمت ارز نیمایی و نیز الزام صادرکنندگان به ارائه ارز صادراتی خود در سامانه نیما، هرچند در ابتدا و به شکل طبیعی اعتراض صادرکنندگان را در پی داشت اما اکنون مدتی است واردکنندگان نیز از شیوه تخصیص ارز نیمایی برای واردات ابراز نارضایتی می‌کنند؛ از جمله اتحادیه‌ واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور که ظاهرا از روزی که تثبیت نرخ ارز نیمایی تبدیل به سیاست بانک مرکزی شد، دیگر ارزی برای واردات دریافت نکرده است.

مشکلات واردکنندگان نهاده‌های دامی با بانک مرکزی همچنان لاینحل باقی مانده است

  • تامین ارز غذا از ترکیه و عراق
  • تذکر بدون پاسخ وزارت جهاد
  • هنوز ارزی در کار نیست
  • هیچ‌کس خبر ندارد

در واکنش اولیه به اعتراض واردکنندگان نهاده‌های دامی، معاون وزیر جهاد با مسوول دانستن بانک مرکزی، از جلسه‌ای خبر داد که در آن توافقاتی برای تامین ارز واردات کالاهای اساسی انجام گرفته است، اما بانک مرکزی به آن پایبند نمانده. در همین تاریخ، نامه‌ای بدون توضیح از سوی جهاد کشاورزی به بانک مرکزی منتشر شد که تشخیص اقلام کالاهای اساسی را در حوزه اختیارات وزارت جهاد می‌دانست نه بانک مرکزی. جدا از این مساله، مسوولان وزارت جهاد می‌گویند بانک مرکزی واردکنندگان را ملزم کرده است ارز خود را از محل مالک بانک ترکیه و بانک تجارت عراق تامین کنند؛ کاری که نه وزارت جهاد و نه واردکنندگان آن را ممکن نمی‌دانند. از همین رو اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی نامه‌هایی به رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و بانک مرکزی نوشته‌ و در آن به این مشکل که امنیت غذایی جامعه را به خطر می‌اندازد اشاره کرده است؛ نامه‌هایی که از میانه ماه پیش تاکنون بدون جواب مانده است. ۳ نامه آخر این اتحادیه که به دست «دنیای اقتصاد» رسیده است، نشان می‌دهد این واردکنندگان حتی دریافت ارز از محل دو بانک ترکیه‌ای و عراقی را نیز پذیرفته‌اند اما باز ارزی دریافت نکرده‌اند. تماس‌های مکرر «دنیای اقتصاد» با بانک مرکزی در خصوص این مساله بدون پاسخ ماند.

پرسش از واردکنندگان نیز خبری از چرایی مساله و سیاست‌‌های ارزی بانک مرکزی نداد.

علیرضا مناقبی، رئیس مجمع عالی واردات، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»‌ در این زمینه می‌گوید: ‌اکنون و با شرایط فعلی کشور کسی نمی‌تواند اظهارنظر کند؛ فضا بسیار غیرشفاف است و از همین رو اگر کسی ادعایی مبنی بر تحلیل درست اوضاع دارد نیز باید با دیده تردید به آن نگریست. مناقبی ریشه تمام مشکلات را در این می‌بیند که دست‌اندرکاران در تمامی بخش‌ها، چه دولتی و چه خصوصی، منافع اجتماع را در نظر نمی‌گیرند. او در ادامه می‌گوید: حداقل در بخش خصوصی کسی نمی‌تواند اوضاع را تحلیل کند. باید از مسوولان پرسید اکنون کدام کالا با حساب ارز ۲۸۵۰۰ به دست مردم می‌رسد؟ مناقبی می‌افزاید: زمانی فرد نمی‌داند ولی می‌توان مطلب درست را به آن آموخت، اما هنگامی هست که او نمی‌خواهد بداند از همین رو کاری با این ناآگاهی نمی‌توان کرد. او بار دیگر تاکید می‌کند: امروز از من و امثال من هیچ حرف قابل‌طرحی برای گفتن نمی‌توانید بشنوید، این را اطمینان می‌دهم. او همچنین می‌گوید: ما قبلا برای رسانه‌ها تحلیلی برای عرضه داشتیم، امروز نه من واردکننده، نه صادرکننده و تولیدکننده نمی‌دانیم با چه شرایطی طرف هستیم؛ فقط می‌پرسیم اگر این سیاست‌های ارزی به نفع تولید است چرا فریاد همه تولیدکنندگان هم از شرایط به آسمان است؟

جهت مطالعه متن کامل خبر کلیک کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید