لزوم تشکیل وزارت بازرگانی/ ادغام بی‌فایده بود

لزوم تشکیل وزارت بازرگانی/ ادغام بی‌فایده بود

رئیس مجمع عالی واردات ایران تشکیل یک وزارتخانه کارا در حوزه بازرگانی را ضروری دانست و افزود: با گذشت ۱۱ سال از ادغام وزارت صمت اما هنوز در بخش بازرگانی که نیمی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد مشکل داریم.

علیرضا مناقبی کارشناس اقتصادی و رئیس مجمع عالی واردات ایران در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو درمورد تشکیل سازمان به جای وزارتخانه اظهار کرد: ما متأسفانه بخش بازرگانی و تجارت کشور را زیرمجموعه بخش تولیدی قرار دادیم که امروز خودش یک دست انداز و اهرم برای کسانی شده که برای حفظ میز و پست خود و به بهانه حمایت از تولید، بر سر تجارت خارجی می‌زنند.

وی تشکیل یک وزارتخانه کارا در حوزه بازرگانی را ضروری دانست و افزود: با گذشت ۱۱ سال از ادغام وزارت صمت اما هنوز در بخش بازرگانی که نیمی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد مشکل داریم.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: در حال حاضر تجارت خارجی کشور نیازمند یک وزارتخانه چابک است که بتواند برای میزان نیاز جامعه برنامه ریزی کند اما یک عده که از این مسیر منتفع می‌شوند و یا برخی تولیدکنندگان که از رانت استفاده می‌کنند نگران تشکیل این وزارتخانه هستند.

وی از عدم استفاده از نیروهای متخصص عملگرا و متدین و انقلابی انتقاد کرد و گفت: وزارت صمت که اجازه واردات خودرو را داده اما تا به الان هنوز نتوانسته راهکاری برای عرضه کالای وارداتی معطل مانده در گمرک ارائه دهد درصورتیکه اگر وزارت بازرگانی وجود داشت این مشکل نبود.

وی تصریح کرد: ما نباید اسم سازی کنیم و اگر قرار است سازمانی تشکیل دهیم باید در کنار مسئولیت، اختیارات لازم را هم به آن بدهیم تا سازمان بتواند کار خود را انجام دهد.

همچنین در ادامه، دکتر مجید قربانی فراز کارشناس اقتصادی و تجاری و رایزن سابق بازرگانی ایران اظهار کرد: بر اساس آنچه در خبرها آمده، اخیراً کلیات تشکیل سازمان بازرگانی در هیئت دولت تصویب شده و هدف از طرح تشکیل سازمان بازرگانی هم کنترل توزیع و افزایش بی رویت قیمت هاست.

رایزن سابق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه چرخه بازرگانی در کشور شامل تولید کافی و صادرات و واردات است گفت: اگر ما سازمانی تشکیل دهیم که عنصر تجارت خارجی نداشته باشد در نهایت سازمان ابتری خواهد بود.

قربانی فراز به آمار ۱۰ ماهه تجارت خارجی کشور اشاره و عنوان کرد: صادرات ما حدود ۳۹ میلیارد دلار و واردات هم حدود ۳۶ میلیارد دلار بوده است. در حال حاضر شرکای تجاری ما چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، هند، افغانستان، پاکستان، عمان، اندونزی و فدراسیون روسیه هستند و در این میان آلمان را هم از دست دادیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید