حاصل تعاملات اقتصادی با شرق آسیا باید برای مردم ملموس باشد

مناقبی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور برای برقراری تعاملات اقتصادی به دیگر کشورها گفت: کسی منکر الزام این سفرها نیست؛ ولی باید دید چه میزان از این سفرها در راستای رفاه مردم کشور اثرگذار بوده است.

علیرضا مناقبی رئیس هیئت‌مدیره مجمع عالی واردات کشور در برنامه گفتگوی اقتصادی همراهی و همکاری با دیگر ملت‌ها برای رفاه ملی خود را الزامی دانست و گفت: ما نمی‌توانیم همه کار کنیم تا دیگر کشورها از ما منتفع شوند و در وهله اول باید برای مردم خود کار کنیم.

وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور برای برقراری تعاملات اقتصادی به دیگر کشورها گفت: کسی منکر الزام این سفرها نیست؛ ولی باید دید چه میزان از این سفرها در راستای رفاه مردم کشور اثرگذار بوده است.

علیرضا مناقبی با بیان این که باید از عموم مردم و هیئت‌های تجاری نیز کمک گرفته شود، خاطرنشان کرد که این افراد نیز باید وارد بازی اقتصاد شوند.

ضمن این که باید به تجارت بین‌الملل توجه کرد و زیر ساخت‌های لازم را نیز در نظر گرفت و ازاین‌رو قرارداد تجاری فی ما بین بسیار خوب است؛ ولی باید زیر ساخت آن را عملیاتی کنیم که از قراردادها بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: نمی‌توان یک هواپیما آدم را به سفری برد و از جیب مردم خرج آن‌ها کرد و در انتها چیزی نصیب مردم نشود.

تحولات اقتصادی روبه‌رو امیدآفرین است

در ادامه داریوش صفرنژاد، کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به این که دنیا در حال تغییر قطب اقتصادی است که از سمت یورو آتلانتیک به سمت آسیا نقل‌مکان خواهد کرد، گفت: هارتلند پیش روی دنیا آسیا خواهد بود که در شمال آن روسیه، در جنوب هند، در شرق چین و در غرب ایران واقع شده است و این‌ها پایه‌های اصلی هارتلند زمین در جهان پیش رو خواهند بود.

وی افزود: امروز از هر ۵ نفر یکی چینی و دومی هندی است و نفر سوم نیز در منطقه آسیا و موسوم به اوراسیا می‌باشد و این مسئله نشان از یک اهمیت دارد که در پی آن باید در رخدادهای تجاری، سیاسی، بازرگانی کشور تجدیدنظر به عمل آید.

صفرنژاد نگاه به غرب و دلار در یورو را نیازمند تغییراتی دانست و گفت: تا امروز هر کس در ایران دست به جنایت زده است، توسط غرب صاحب تریبون شده و اختلاس‌گران و دزدان نیز در امریکا و کانادا اقامت دارند.

اما جدا از بحث‌های سیاسی، برای رهاشدن از تحریم و باز کردن فضای جدید تنفسی برای مردم، باید بتوانیم روند در حال شکل‌گیری را به‌درستی معرفی کنیم تا ابعاد فضای امیدبخش پیش رو، باز شود.

وی تأکید کرد که در این فضا نگاه سنتی به دلار و یورو باید به کناری گذاشته شده و ساختارهای اقتصادی بر پایه تجارت با پول‌های ملی اتفاق افتد و به قدرت‌های نوظهور اقتصادی تکیه کند.

صفرنژاد در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اندونزی را از قطب‌های اقتصادی دانست و افزود: هارتلند اقتصادی دنیا تغییر می‌کند و نگاه سنتی ما به دادوستد باید تغییر یابد و پول ملی ما به‌عنوان یک محور به بازرگانان معرفی گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید