بدون واردات ، تولید داخل ممکن نیست

بدون واردات ، تولید داخل ممکن نیست

حسین سلاح‌ورزی در دیدار با هیات‌مدیره مجمع واردات ایران

رئیس اتاق ایران در دیدار با اعضای هیات‌مدیره مجمع عالی واردات ایران می‌گوید: تجارت فقط صادرات نیست و بدون واردات، تجارت غیرممکن است و با واردات است که اقتصاد رقابت‌پذیر ممکن می‌شود.

اعضای هیات‌مدیره مجمع عالی واردات ایران با حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران دیدار کردند. در ابتدای این نشست علیرضا مناقبی، رئیس مجمع عالی واردات ایران با اشاره به مشکلات حوزه تجارت گفت: مجمع عالی واردات ایران، نماینده بخش خصوصی واقعی است و در تیم خود بخش دولتی نداریم و در طول این مدت از واردات قانونی و زیان قاچاق به بنیان‌های اقتصادی کشور به‌صراحت دفاع کرده‌ایم.

مناقبی گفت: یکی از چهارپایه اقتصادی کشور واردات است. واردات نیاز جامعه و نیاز تولید کشور است. ما باید از واردات قانونی دفاع و حمایت کنیم و انتظار داریم اتاق ایران هم چنین کند. بدون واردات قانونی تولید رقابت‌پذیر اتفاق نمی‌افتد اما برخی به دنبال این هستند که کار قانونی ما را از ما بگیرند و در اختیار بخش تولید قرار دهند.

در ادامه دیگر عضو هیات رئیسه مجمع عالی واردات ایران گفت: همه ما در یک کشتی هستیم؛ قبلاً ما از طریق ارزی که دریافت می‌کردیم جنس باکیفیت تحویل می‌دادیم ولی آلان با منع واردات همان جنس به کشور واردات می‌شود ولی این بار بی‌کیفیت.

در ادامه عنوان شد که بدون واردات تولید داخل ممکن نیست؛ به‌عنوان‌مثال تولید یخچال و فریزر در ایران بدون واردات ممکن نیست و حتی 50 درصد بخش‌های این تولید وارداتی است. تولید مستلزم واردات است.

در ادامه این نشست تأکید شد: باید از واردات ابهام‌زدایی شود و ابعاد قانونیان مشخص شود. البته تحریم‌های داخلی واردکننده‌ها را بیشتر اذیت می‌کند. به‌عنوان‌مثال از گرفتن کارت بازرگانی و تمدید آن ممنوعیت‌ها و بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه.

در این نشست تأکید شد: از وقتی‌که واردات از طریق شرکت‌های رسمی واردکننده ممنوع شد، واردات دست بندر نشین‌ها افتاد که باکیفیت پایین وارد کشور می‌کنند. اگر مسیر قانونی واردات باز باشد، از طریق قانونی کالا وارد بازار می‌شود و قابل نظارت و رصد خواهد بود. اگر مسیر قانونی را ببندیم، نیاز جامعه که از بین نرفته، بلکه از مسیر غیرقانونی کالا وارد کشور می‌شود.

بعد از آن حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران گفت: تولید، واردات و صادرات همه جز ارکان یک اقتصاد هستند و هیچ‌کدام مذموم نیستند. تجارت فقط صادرات نیست و بدون واردات، تجارت غیرممکن است و با واردات است که اقتصاد رقابت‌پذیر ممکن می‌شود.

در ادامه این نشست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از اهمیت تشکل‌ها گفت و اتاق ایران را تشکل تشکل‌ها خواند. ما باید بتوانیم با همدلی و همراهی هم جایگاه اتاق ایران را تحکیم کنیم. از طرفی تشکل‌ها بازوی تخصصی و کارشناسی اتاق ایران است و تمام تلاش ما استفاده از این ظرفیت‌ها برای ارائه راه‌حل و مشاوره‌های علمی و تخصصی به سیاست‌گذار است.

رئیس اتاق ایران تأکید کرد: تمام مأموریت ما مطالبه‌گری و تاثیرگذاری بر سیاست‌گذار در راستای منافع اقتصاد ملی است. حتی اتاق ایران پارلمان نیست و ما وظیفه قانون‌گذاری نداریم؛ ما تشکل تشکل‌ها هستیم و نقش ما مشاوره دادن و اثرگذاری بر سیاست‌گذار است و باید همه برای حصول این هدف مهم تلاش کنیم.

او ادامه داد: من در برنامه خود به چابکی سازمان، شفافیت و استفاده از ظرفیت تشکل‌ها تأکید کرده‌ام و همین مطالبه را از دولت‌ها داریم اما باور دارم که باید ابتدا کار را خودمان شروع کنیم و کار ما تنها نقد به دیگری نباشد. باید در حوزه کاری خود همین اهداف را پیاده کنیم. تمام سعی من این است که از ظرفیت تشکل‌های تخصصی و ملی استفاده کنم.

رئیس اتاق ایران تأکید کرد: من به استفاده از ظرفیت کارشناسی تشکل‌ها، تقسیم‌کار، شفافیت و نظارت بر حسن اجرای کار اعتقاد جدی دارم. باید شیوه کار کمیسیون‌ها اصلاح شود و باید تشکل‌های تخصصی در آن حضور داشته باشد. تعامل باید تشکل‌ها باید به سمتی برود که نظر تشکل‌ها را در موضوع تخصصی دریافت کنند. مگر آن نظر و نگاه برخلاف منافع ملی باشد.

او تأکید کرد: در اتاق تعارض منافع وجود دارد و ممکن است صادرکننده و واردکننده در موضوعی با هم همفکر نباشند و البته این هم طبیعی است؛ در اینجا اتاق ایران وظیفه دارد سمت منافع ملی بایستند. ولی حتماً سعی داریم نظر تشکل‌ها را در مورد محیط کسب‌وکار و موضوع‌های تخصصی اخذ کنیم. امیدواریم در این مسیر تشکل‌ها به‌درستی پای‌کار باشند و درباره مسائل مختلف اظهارنظر کارشناسی داشته باشند.

او تصریح کرد: ما برای بهبود و تسریع کرد پلتفرم نظام ارجاع هوشمند طراحی می‌کنیم تا به‌صورت هدفمند و بدون بروکراسی زائد از ظرفیت تشکل‌ها استفاده شود. از طرفی معتقدیم باید قبح واردات قانونی ریخته شود و برای این کار می‌توانیم مراسمی مانند انتخاب واردکننده نمونه داشته باشیم.

رئیس اتاق ایران تأکید کرد: اتاق ایران می‌خواهد برای تدوین نقشه راه اقتصاد و اصلاح چهره اقتصاد ایران جدول داده‌های اقتصادی تهیه کند تا به اتکا این گزارش‌ها به‌صورت مستند با سیاست‌گذاران درباره اقتصاد کشور حرف بزنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید