بازار باید از مسیر کالاهای رانتی خارج شود

بازار باید از مسیر کالاهای رانتی خارج شود

اخیراً بانک مرکزی در حذف ردیف تخصیص ارز برخی کالا اقدام مثبتی انجام داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادسبز، علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات ضمن بیان این مطلب افزود: انتظار داریم این روند به تک نرخی شدن ارز ختم شود چرا که ارز ترجیحی نه به تولید کمک کرد نه به مصرف‌کننده.

وی افزود: به شخصه اعتقاد دارم الباقی اقلام نیز باید خارج شود تا بازار از مسیر کالای رانتی خارج شده و کشور بتواند در یک مسیر امن هدایت شود تا دیگر این اتفاق نیافتد چرا که اگر این رانت برداشته شود زمین بازی یک زمین مساوی خواهد شد و زمینه یک رقابت صحیح را ایجاد خواهد کرد که منافع آن نصیب مصرف‌کننده خواهد شد.

وی افزود: قطعاً ارز یک عدد است چه 4200 تومان، چه 28500 تومان و چه 50 هزار تومان، نرخ واقعی آن رقمی است که مبدا محاسبات قرار می‌گیرد و ما امروز کالایی نداریم که با نرخ 28500 وارد کشور شود و با نرخ 28500 تومان هم به‌دست مصرف کننده نهایی برسد. لذا بحث بر سر این است که گفته می‌شود دلیل این‌کار حمایت از تولید داخل است ولی در اصل و قطعاً حمایتی از تولید نشده است چون امروز صدای تولیدکنندگان نیز بلند است.

از همه مهمتر این‌که باید از مصرف‌کننده نهایی حمایت شود که آحاد جامعه را تشکیل می‌دهند. ارز 28 هزار تومانی یا هر عدد دیگری عنوان می‌شود و آن را مبنا قرار می‌دهند ظلمی است که گریبان مصرف‌کننده را می‌گیرد. تک نرخ شدن ارز تنها راه علاج خروج از این بحران است تا ضمن منفعت میان تمام قشرهای جامعه رقابت صحیح توام با رفاقت در جامعه شکل گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید