کنگره آمریکا به دنبال قطع دسترسی ایران به سوئیفت

به گزارش فارس، پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن در گزارشی درباره تحریمهای آمریکا علیه ایران نوشت، کنگره به دنبال تصویب قانونی است که به طور کامل دسترسی ایران را به سیستم مالی بین المللی را قطع خواهدکرد.

براساس این گزارش، تندروهای کنگره آمریکا اخیرا انتقادات تندی علیه وزارت خزانه داری این کشور بیان کرده‌اند چرا که معتقدند واشنگتن قصد دارد دسترسی ایران به این سیستم را باز بگذارد؛ یک امتیاز بزرگ به ایران و کشورهای اروپاییکه در تلاش برای حفظ توافق هسته ای 2015 هستند.

این گزارش می‌گوید که مقامات آمریکایی آشنا به تلاشها و تحرکات کنگره، در آستانه بازگشت تحریمها علیه ایران در روز 4 نوامبر در حال جنگ با وزارت خزانه داری و تلاشهای این وزارت خانه برای باز نگه داشتن دسترسی ایران به سوئیفت هستند. سوئیفت یک سامانه تبادل بین بانکی بین المللی است که تعاملات تجاری ایران با غرب را تسهیل می‌کند.

فری بیکن می‌گوید که تندروهای کنگره آمریکا از وزارت خزانه داری به خاطر این تصمیم ناامید هستند. در همین راستا، برخی نمایندگان کنگره به واشنگتن فری بیکن گفته‌اند که برخی مقامات در داخل دولت ترامپ در حال عقب نشینی از وعده‌های رئیس جمهوری مبنی بر اعمال تحریمهای جدید و شدید علیه ایران هستند.

فری بیکن هفته گذشته نیز گفته بود که در داخل دولت آمریکا بر سر وسعت تحریمها و تلاشها از طرف کشورهای اروپایی برای حفظ تعاملات تجاری با ایران و نگه داشتن این کشور در بازارهای بین المللی اختلاف و درگیری وجود دارد. درحالیکه جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نماینده مواضع سرسختانه علیه ایران در درون کاخ سفید است، اما فشارهای کشورهای اروپایی به وزارت خزانه داری باعث نرم شدن مواضع این نهاد و در نهایت منجر به این شد که هفته گذشته برای اولین بار اعلام کند که دسترسی ایران به سوئیفت باید باقی بماند.

واشنگتن فری بیکن در ادامه نوشت، این تلاشهای وزارت خزانه داری باعث شده است که برخی تندروهای کنگره مثل تد کروز در صدد تصویب قانونی جدید برای حفظ تحریمهای کلیدی علیه ایران باشند.

برخی منابع به فری بیکن گفته‌اند که طرح تد کروز دولت ترامپ را ملزم می‌کند تا تحریمهای مرتبط با سوئیفت را علیه ایران اعمال کند. این طرح همچنین ممکن است اعطای ویزا و مسدود کردن داراییهای اعضای هیات اجرایی سوئیفت که ادامه دسترسی ایران به این سازمان را برقرار می‌کنند، هدف بگیرد.

علاوه بر آن، این طرح راههای جدیدی برای دولت ترامپ فراهم می‌کند تا بانکهای ایرانی را خاطر آنچه که حمایت از عملیاتهای تروریستی خوانده می‌شود مورد هدف قرار گیرد.

چند منبع در کنگره آمریکا می‌گویند که طرح تد کروز قبلا در میان نمایندگان مورد اقبال قرار گرفته است. از جمله تام کاتن و مارکو روبیو شدیدا حامی این طرح هستند.

روبیو به فری بیکن گفته: برای اینکه به جاه طلبیهای هسته‌ای ایران یک بار برای همیشه پایان دهیم دولت ترامپ باید نه تنها تحریمهایی که بعد از برجام و توسط دولت باراک اوباما تعلیق شدند را برگرداند بلکه تحریمهای بیشتری نیز اعمال کند؛ تحریمهایی که حداکثر فشار را علیه حکومت ایران وارد کند.

یک منبع دیگر در کنگره نیز گفته است که رهبران حزبی نمی‌ایستند تماشا کنند تا وزارت خزانه داری آمریکا از وعده های ترامپ برای اعمال شدیدترین تحریمها علیه ایران عقب نشینی کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید