ثبت کارنامه‌ جدید برای دلار و سکه

به گزارش ایسنا، نرخ دلار که در این هفته عمدتا صعودی بود، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد امروز پس از گذشت مجمع عمومی سازمان ملل به روند صعودی خود ادامه داد و بازار ارز را بار دیگر دگرگون کرد.

بازار ارز دیگر بازار معاملات منطقی دلار و انواع دیگر ارز نیست و هر روز می‌توان نامی جدید بر آن گذاشت؛ بازاری که یک روز فعالان بازار آن را قمارخانه می‌دانند و روز دیگر سرعت و رقابت برای خرید دلار و تغییر قیمت در آن آنقدر بالاست که شبیه مسابقات رالی شده است.

امروز قیمت دلار در معاملات بازار ارز از ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان استارت خورد و به سرعت این قیمت صعودی پیش رفت؛ به طوری که تا ظهر امروز قیمتی که از سوی صرافان اعلام می‌شد، حدود ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان برای فروش بود. یورو نیز در این رقابت جا نمانده و در روز گذشته که با حدود ۱۹ هزار تومان بسته شده بود، امروز تا بیش از ۲۱ هزار تومان معامله شد.

قیمت سکه ارز مرز ۵ میلیون تومان گذشت

اما افزایش قیمت‌ها تنها مربوط به بازار ارز نبود و سکه نیز روند افزایشی در پیش گرفت و امروز از مرز پنج میلیون تومان گذشت که گفته می‌شود دلیل اصلی افزایش قیمت سکه، تغییرات نرخ دلار است.

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این باره، گفت: افزایش قیمت بازار طلا و سکه در روزهای اخیر به واسطه رشد قابل توجه نرخ دلار و تقاضا برای طلای خام و آب شده است.

وی قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را ۵۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و خاطرنشان کرد: قیمت هر اونس طلای جهانی ۱۱۹۸ دلار و ۷۰ سنت، مثقال طلای ۱۷ عیار دو میلیون و ۲۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان، سکه تمام طرح جدید پنج میلیون و ۲۰۷ هزار تومان، طرح قدیم چهار میلیون و ۵۵۱ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ۶۲۱ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۰۱ هزار تومان و سکه یک گرمی ۷۰۱ هزار تومان است.

قیمت واقعی دلار ۱۰ هزار تومان است

اما در عین حال، عبدالله مشکانی – کارشناس مسایل اقتصادی با بیان این‌که تورم تا زمانی که اثر تورمی دلار پابرجاست ادامه خواهد داشت، گفت: واقعیت این است که قیمت‌ها در بازار، خود را با دلار تطبیق می دهند و تا زمانی که قیمت دلار بالا برود اجناس نیز متناسب با آن گران‌تر خواهد شد.

وی با بیان این‌که قیمت واقعی دلار در حدود ۱۰ هزار تومان است، اظهار کرد: دلار حدود ۴۰ درصد حباب تورمی دارد که این حباب ممکن است وارد بازارهای خودرو و مسکن هم شود.

به گفته او تورم در کالاهای اساسی تقریبا تخلیه شده، اما این تورم در حوزه خودرو و مسکن هنوز وجود دارد و احتمالا به این زودی‌ها هم تخلیه نخواهد شد.

تدوین پیش‌نویس آزادسازی تعرفه خدمات بازارهای همراه

نسترن محسنی، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز از تدوین پیش‌نویس آزادسازی تعرفه خدمات بازارهای همراه و ثابت خبر داد و گفت: این پیش‌نویس در صف طرح در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار دارد تا درصورت تایید کمیسیون به اجرا درآید.

وی درباره تعرفه‌های فعلی خدمات بازارهای همراه و ثابت اظهار کرد: درحال حاضر  با توجه به تعیین سقف و کف تعرفه‌های بازارهای خرده‌فروشی همراه و ثابت اعم از صوت، پیامک و دیتا از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتورها باید تعرفه خدمات این بازارها را مبتنی بر سقف و کف تعرفه مصوب، تنظیم کنند.

به گفته او، برای تعرفه عادی، تعرفه تنظیمی اپراتورها باید بین کف و سقف تعرفه مصوب و برای تعرفه تشویقی می‌تواند زیر کف تعرفه و با شرایط تعیین‌شده در مصوبات مربوطه کمیسیون باشد.

صادرات، دلیل افزایش قیمت گوجه فرنگی و رب

یکی دیگر از موضوعاتی که طی دو هفته آینده مورد توجه عموم قرار گرفته، افزایش قیمت گوجه فرنگی و رب آن است که به گفته اسدالله کارگر – رییس اتحادیه فروشندگان میوه – افزایش صادرات این محصول در کنار افزایش تقاضای داخلی آن از سوی کارخانه‌ها عامل گرانی آن بوده و این در حالی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با وجود پیگیری‌های خبرنگار ایسنا در این زمینه پاسخگو نبودند.

در حالی که قیمت گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی در بازار افزایش یافته و در برخی میوه‌فروشی‌ها به کیلویی ۸۰۰۰ تومان هم رسیده و هر قوطی رب نیز ۱۶ هزار تومان فروخته می‌شود، آمار صادرات نشان می‌دهد که در پنج ماهه امسال بیش از ۸۷ درصد صادرات گوجه افزایش یافته که به گفته اتحادیه‌های صنفی عامل افزایش ۱۰۶ درصدی قیمت در بازار مصرف است.

البته در همین زمینه، وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات گوجه فرنگی را ممنوع کرده است که تاکنون تاثیری بر قیمت این محصول و رب گوجه فرنگی نداشته است.

ترامپ درباره رشد اقتصادی بلوف زد

دونالد ترامپ در توئیتی مدعی شد آمریکا رکورددار رشد اقتصادی جهان است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد او در این باره اشتباه می‌کند.

به گزارش ایسنا، هر چند که نرخ رشد اقتصاد آمریکا در بین کشورهای توسعه یافته یکی از بالاترین رشدها محسوب می‌شود، اما این کشور دارای سریع‌ترین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در جهان نیست. طبق گزارشی که سازمان توسعه و همکاری اقتصادی از وضعیت رشد اقتصادی ۳۶ کشور توسعه یافته جهان منتشر کرده، آمریکا در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ دارای هشتمین نرخ رشد سریع بوده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید