علیرضا مناقبی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم: بررسی موانع گسترش همکاری های تجاری ایران و ترکیه در مجمع واردات

تبادلات بانکی بین ایران و ترکیه هنوز عادی نشده است

علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: شرایط کشور نشان می دهد که باید برای تسهیل تجارت خارجی و بهبود مسیر سرمایه گذاری در کشورمان، چاره اندیشی کنیم و در این رابطه، قطعا تجارت با کشورهای همسایه در اولویت است.

وی ادامه داد: روز گذشته، یک هیات ترکیه ای متشکل از سرمایه گذاران که در کشورمان سرمایه گذاری کرده بودند و همچنین تجاری که در بازار ایران فعالیت می کردند، میهمان مجمع واردات بودند و مشکلات، تنگناها و گرفتاری هایشان را مطرح کردند. واقعا وقتی دغدغه های ایشان را لیست کنیم، متوجه می شویم که بخش عمده ای از این گرفتاری ها ناشی از بروکراسی کند و غیرمنطقی کشورمان است که نه تنها بخش خصوصی خودمان را سرخورده کرده، بلکه ترکش آن به تجار و سرمایه گذاران خارجی هم خورده است.

مناقبی افزود: علاوه بر دست اندازهایی که در سازمان های اداری وجود دارد، موضوع دیگر بحث نوسانات نرخ ارز بود که واقعا برای تجارت خارجی، یک معضل و دست انداز جدی است و طرفین معامله را به سمت اتخاذ سیاست های انقباضی و محتاطانه سوق می دهد و این در دنیایی که با سرعت به سمت توسعه فعالیت های تجاری حرکت می کند، بی معنا است.

به گفته مناقبی، تجار ترکیه‌ای از شدت نوسانات نرخ دلار و یورو در کشورمان، شدیدا شوک زده و متاثر‌اند و این نا پایداری‌ها را عامل اساسی و ناخواسته بر برنامه‌ریزی تجاری قلمداد می کنند که به هرحال منجر به افزایش ریسک سرمایه گذاری ها می شود.

رئیس مجمع واردات اضافه کرد: بخش خصوصی دو کشور تلاش می کنند که تجارت پایدار و پر رونق و مبتنی بر منافع مشترک تعریف کنند و به همین دلیل هر دو طرف خواهان کاهش دست اندازهای موجود هستند ولی متاسفانه وجود برخی ناهماهنگی ها و موازی کاری ها در دستگاه های دولتی و بانکی مانع آن است.

به گفته مناقبی، به هرحال تجارت خارجی، وابسته به مجوزها و تاییدیه های سازمان های مرتبط نظیر سازمان غذا و دارو، وزارت جهاد کشاورزی، اداره استاندارد، گمرک و … است و توقع می رود که دولتمردان در خصوص سرعت بخشی به بررسی پرونده ها و تعیین تکلیف آن ها، تجدید نظر کنند.

به گفته مناقبی، برخی شرکت های ترکیه ای که در ایران سرمایه گذاری کرده اند، برای واردات مواد اولیه خود دچار مشکل شده اند و این موضوع نیز، یکی دیگر از مسائل عمده ای بود که در این جلسه مطرح شد و امیدواریم مسئولین مربوطه در این خصوص، هر چه زودتر تعیین تکلیف کنند.

رئیس مجمع واردات با اشاره به برگزاری نشستی که چندی پیش با چنگیز گورسل، رایزن بازرگانی سفارت ترکیه برگزار شد، تصریح کرد: در جلسات اخیری که با مسئولین مربوطه در سفارت ترکیه برگزار شده، پیشنهاد شد که برای رفع مشکلات و دست اندازهای موجود، یک برنامه‌ریزی اصولی و قاعده‌مند صورت گیرد تا مسائل بر اساس یک برنامه اجرایی، دنبال شود. به طوری که مشکلات و ناهماهنگی های موجود در یک کارگروه مرکزی با محوریت مجمع واردات مطرح شود و سپس به کمیته های ویژه و تخصصی آن حوزه ارجاع شود.

وی افزود: این موضوع، یعنی تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی و چاره اندشی در خصوص مشکلات مشترک با محوریت مجمع واردات، در جلسه اخیر نیز مورد تاکید قرار گرفت و امیدواریم به این صورت مشکلات موجود در سطح کلی و کلان رسیدگی شود.

مناقبی در پایان تصریح کرد: هنوز یکی از مهمترین مشکلات موجود در پیش روی تجار ایرانی و ترکیه ای برای گسترش همکاری های مشترک، بحث انتقال پول و تبادلات بانکی است که متاسفانه هنوز به روال عادی باز نگشته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید